تنظیم تاریخ و ساعت در میکروتیک

تنظیم تاریخ و ساعت در ادوات کامپیوتری و شبکه به دو صورت دستی و اتوماتیک قابل انجام است. در حالت دستی با استفاده از محیط سیستم عامل یا خط فرمان اطلاعات وارد و ذخیره می شود. در حالت اتوماتیک، دستگاه زمان را از روی سرور های مخصوصی که NTP Server نام دارند خوانده، و در دستگاه نمایش می دهند. در تجهیزاتی که دارای باتری داخلی نیستند فقط این روش قابل انجام است. میکروتیک نیز از همین قاعده تبعیت میکند. تنظیم تاریخ و ساعت در میکروتیک از طریق سرویس NTP انجام میشود.

تنظیم NTP کلاینت در میکروتیک

زمانی که شما از سیستم NTP استفاده می کنید،  یک سرور نقش NTP Server را بازی میکند. این سرور میتواند در اینترنت یا شبکه شما باشد. سیستمی که ساعت را دریافت میکند SNTP Client است. ار این سناریو ما از یک سرور در اینترنت استفاده کرده و میکروتیک ما کلاینت است.  NTP از پورت 123 استفاده می کند.

برای همین منظور از درون Winbox در منوی سمت چپ System > SNTP Clinet

تنظیم NTP کلاینت در میکروتیک

در صفحه باز شده تیک enable را می زنید. در قسمت سرور ها میتوانید از ir.pool.ntp.org و pool.ntp.org استفاده کنید. سرور های دیگری نیز موجود هست که با جستجو در اینترنت میتوانید پیدا کنید.

تنظیم NTP کلاینت

اکنون از منوی سمت چپ System > Clock ایران را انتخاب نمایید. گزینه DST (Daylight Saving Time) برای کشورهایی مثل ایران است که ساعت را در ابتدای بهار و پاییز جلو و عقب می برند.

در صورتی که تنظیمات را درست انجام داده باشید ساعت میکروتیک باید زمان و تاریخ صحیح را نمایش دهد.

تنظیم ساعت میکروتیک
تنظیم ساعت در روتر میکروتیک

تنظیم NTP سرور در میکروتیک

میکروتیک میتواند به عنوان یک SNTP سرور کارآمد در شبکه شما عمل کند. برای اینکار طبق روش بالا ابتدا ساعت خود میکروتیک را تنظیم میکنید. سپس از سایت میکروتیک Extra packages مطابق با ورژن OS خود را دانلود و Extract نمایید. در فولدر باز شده فایلی به نام ntp-6.46.6-arm64.npk وجود دارد. البته 6.46.6 ورژن فایل است و ممکن است متفاوت باشد. Winbox را باز کرده و از منوی چپ File را باز کنید. فایل NTP را کشیده و داخل File بیندازید. میکروتیک را ریبوت نمایید. پس از ریبوت شدن این امکان به میکروتیک اضافه می شود.

از منوی سمت چپ System > NTP Server را انتخاب می کنید.

تنظیم ntp server mikrotik

تیک های Enable و Manycast را میزنید.

تنظیم SNTP سرور در میکروتیک

اکنون NTP سرور شما آماده است.

جهت انجام تنظیمات حرفه ای میکروتیک و دریافت خدمات شبکه یا عقد قرارداد پشتیبانی شبکه با کارشناسان ما تماس بگیرید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا