پرش به محتوا

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه

کابل کشی شبکه عبارت است از نصب کابل شبکه بین نود های کاربران، تجهیزات شبکه و سوییچ ها و سایر موارد قرار گرفته در شبکه که دارای پورت شبکه می باشند. پایداری یک شبکه کامپیوتری در قدم اول وابسته به بستر غیر فعال شبکه می باشد. کابل کشی شبکه دارای استاندارد ها و قواعد مخصوص به خود می باشد که اثر خود را در سرعت ارتباط و طول عمر شبکه تا قطع کامل ارتباط به شدت نشان می دهد.

در ادامه نکات مهم در برپایی کابل کشی شبکه استاندارد آورده می شود تا با رعایت آنها از پایداری شبکه خود مطمئن شوید.

آموزش کابل کشی شبکه

کابل کشی جزو خدمات پسیو شبکه می باشد. شبکه شامل قواعد و مراحلی است که در ذیل به آن می پردازیم. در اینجا سعی شده بهترین روش ارایه شود. یک ویدیو هم برای شما تهیه کرده ایم که به صورت عملی نیز شرایط را ببینید.

کابل کشی جزو خدمات پسیو شبکه می باشد. شبکه شامل قواعد و مراحلی است که در ذیل به آن می پردازیم. در اینجا سعی شده بهترین روش ارایه شود. یک ویدیو هم برای شما تهیه کرده ایم که به صورت عملی نیز شرایط را ببینید.

تهیه نقشه کابل کشی شبکه

کابل کشی بدون نقشه مانند رانندگی بدون آدرس می باشد. ابتدا باید از محل بازدید و نیاز های کارفرما مشخص شود. سپس مطابق با آن نقشه نود ها کشیده شده و میزان و مسیر کابل ها معلوم گردد. سپس نقشه تهیه شده در اختیار نیروها قرار داده شود تا مطابق آن کابل کشی اجرا شود.

مسیر کابل ها باید در نقشه معلوم باشد. نود ها همگی باید دارای شماره بوده تا نیروهای اجرایی از روی آن، پریز ها و پچ پنل ها را شماره گذاری نمایند. رک ها، سوییچ ها و هر چه نصب می شود نیاز به نقشه آرایش شده دارد. این امر به زیبایی و رفع مشکلات آتی کمک شایانی می کند.

نقشه کابل کشی شبکه

انتخاب مسیر

کابل کشی از هر مسیری امکان پذیر نیست و با توجه به موانع باید مسیری انتخاب گردد تا حداقل فاصله را از رک داشته و زیبایی کار رعایت گردد. در صورت کار در محیط های اداری زیبایی را در اولویت قرار دهید.

نکته فنی مهم که در این انتخاب مسیر کابل کشی شبکه باید رعایت کنید، این است که از عبور کنار کابل های برق و تجهیزات تولید کننده نویز اجتناب کنید. این نویز سبب اختلال در انتقال اطلاعات می گردد. حداقل فاصله کابل شبکه از کابل برق ۳۰ سانتیمتر می باشد. در صورت اجبار از عبور با فاصله کمتر از کابل های روکش دار FTP استفاده کنید و مسیر کابل را از انواع عایق دار انتخاب نمایید. مسیر کابل برق را از مسیر کابل شبکه جدا نمایید.

انتخاب برند کابل شبکه

مارک های مختلفی از کابل را در بازار میتوان یافت. این کابل را میتوان به سه دسته تقسیم کرد.

کابل های شبکه با برند های رده کیفی تولید متوسط

کابل های شبکه با کیفیت که عموما اروپایی و آمریکایی می باشند.

کابل های فیک Fake یا کپی که در چین تولید شده و برند های صاحب نام روی آن درج میشود. پیشنهاد می گردد به هیچ عنوان سراغ این نوع کابل نروید چون از لحاظ مواد بکار رفته در کابل و نوع ساخت بسیار بی کیفیت بوده و افت سرعت و قطعی ارتباط را در پی خواهد داشت.

نکته: سعی کنید کابل و کیستون و سایر موارد را از یک برند و یا به اصطلاح End to End از یک مارک انتخاب نمایید تا حداکثر هماهنگی بین آنها برقرار شود.

قبل از خرید کابل حتما یک تکه ۹۰ متری را از فروشنده درخواست کرده و خودتان با تستر فلوک تست نمایید تا از کیفیت آن مطمئن شوید.

انتخاب نوع کابل شبکه

کابل شبکه در مدل های مختلف با سرعت های مختلف و انواع روکش تولید می شود. با توجه به نیاز خود و بودجه کابل مورد نظر خود را انتخاب نمایید. این کابل های شبکه در سرعت های ۱۰۰MB تا ۴۰G تولید می شوند.

بستر کابل کشی

یکی از نکات مهم در کابل کشی این است که کابل شبکه نباید در دسترس باشد و دیده شود. در دسترس بودن کابل سبب آسیب زدن به آن بصورت عمدی یا سهوی می گردد. بستری که برای کابل در نظر گرفته میشود شامل انواع مختلفی مانند ترانک و داکت، لوله های فلزی و فلکسی، سینی های فلزی و پلاستیکی و … می باشد.با توجه به محل قرار گرفتن کابل یکی از موارد فوق را انتخاب می نماییم. مثلا روی دیوار های داخل اتاق ها از نصب ترانک یا داکت کشی با توجه به حفظ زیبایی استفاده می شود. در سقف و کف و روی دیوار ها برای تعداد کم کابل از انواع لوله و برای حجم بیشتر از سینی استفاده می شود. انتخاب آن کاملا بستگی به نوع محیط دارد.

مورد دیگر دسترسی آسان و امکان تعویض و یا افزودن احتمالی نود شبکه می باشد. با دیدی به آینده بستر رو طوری انتخاب نمایید که امکان افزایش تعداد کابل را داشته باشد.

در صورت استفاده از کابل برق و شبکه در یک ترانک از جدا کننده استفاده نمایید. در صورت استفاده از لوله، لوله های جداگانه جهت برق و کابل شبکه در نظر بگیرید و بین انها فاصله بیندازید.

کابل کشی شبکه از کف

یکی از روش های کایل کشی شبکه کابل کشی از زیر زمین یا کف می باشد. دو روش در این نوع کابل کشی وجود دارد. استفاده از کف کاذب یا داخل کف ساختمان.

کابل کشی کف ساختمان

بدین منظور در هنگام اجرای کف ساختمان به اندازه ارتفاع سینی عمق قرار می دهیم. در صورت اجرا در ساختان آماده ابتدا کف ساختمان به اندازه کمی بیشتر از ارتفاع سینی تراشیده می شود. سپس سینی ها خوابانده شده و کابل ها در آن قرار داده می شوند. از سینی های فلزی درپوش دارد استفاده نمایید. به فواصل مختلف و در سر پیچ ها هندهول نصب نمایید تا بتوانید به کابل ها دسترسی داشته باشید. در نقاط محل پریز ها فلور باکس نصب شده و پریز ها داخل آن قرار می گیرد.

کابل کشی از کف ساختمان

کابل کشی زیر کف کاذب

در این مدل پس از نصب کف کاذب سینی ها را زیر ان قرار داده و کابل کشی را در آن انجام می دهیم.

کابل زیر کف کاذب
کابل کشی شبکه بالای لدر
ترانک

نحوه نصب کابل شبکه

هنگام کابل کشی دقت نمایید تا هنگام چرخش کابل زاویه بیشتر از ۹۰ درجه به کابل ندهید که موجب افت سرعت خواهد شد. همچنین مراقب له شدگی و پارگی و صدمات احتمالی به کابل شبکه باشید. استفاده از قطعات اتصال در صورت پارگی کابل توصیه نمی شود و ترجیحا کابل را تعویض نمایید.

کابل کشی نباید تحت فشار باشد و باید آزادانه بتوانند حرکت کنند. فشار بر کابل علاوه بر افت سرعت در صورت نیاز به تعویض بسیار کار را سخت می نماید. همانطور که ذکر شد کابل های شبکه نباید دیده شوند. به همین منظور در صورت کابل کشی در مسیر هایی که از داکت خارج می شوند از باکس استفاده نمایید.

طول مجاز کابل شبکه

طول مجاز قابل استفاده برای کابل شبکه ۹۰ متر می باشد. به همین منظور در طراحی محل سوییچ ها باید آنها را در مرکز، یا جایی قرار دهید که طول کابل از این مقدار بیشتر نگردد. در صورت طولانی بودن مسافت از دو یا چند رک استفاده کرده و از آنها تا رک مرکزی کابل های ارتباطی بکشید.

از کشیدن زیاد کابل خودداری نمایید. این امر سبب تغییر نازک شدن سیم داخل کابل و یا نیم قطع شدن آن میگردد که به تبع افت سرعت و قطعی را در پی خواهد داشت.

لیبل گذاری کابل های شبکه

تمامی کابلها باید در ابتدا و انتهای آن با استفاده از نمراتور، لیبل شیشه ای و یا پرینت لیبل شماره گذاری گردد تا پیدا کردن یک کابل به راحتی انجام پذیرد. در جاهایی که حجم بالایی از کابل از کنار هم عبور می کنند در فواصل مختلف روی کابل نیز شماره گذاری می شود. شماره گذاری کابل دارای فرمت مخصوصی می باشد که نشان دهنده نود، شماره پورت پچ پنل، شماره رک، شماره اتاق و موارد اینچنین است که پیدا کردن را بسیار سهل و آسان می نماید.

لیبل گذاری کابل کشی شبکه
لیبل پرینت
نمراتور

کابل کشی شبکه دیتا سنتر و اتاق سرور

کابل کشی در اتاق سرور و دیتا سنتر بسته به ابعاد مرکز از دو مسیر انجام می گردد. از زیر کف کاذب یا از روی لدر و بالا. با توجه به حجم بالای کابل در طول مسیر کابل شماره گذاری می شود. کابل ها نباید دارای پیچیدگی به هم باشد و به اصطلاح می بایست شانه شوند. هر دوازده کابل به هم بسته شده و از یک طرف رک به سمت پچ پنل مربوط به خود کشیده می شود. تمامی موارد مربوط به استاندارد کابل کشی که در بالا ذکر شد با دقت بسیار بیشتری در این اتاق رعایت می گردد.

2 دیدگاه دربارهٔ «کابل کشی شبکه»

    1. مدت زمان فعالیت و رزومه کاری شرکت پیمانکار شبکه رو بررسی فرمایید.
      نحوه پاسخگویی و روش برخورد با مشتری ببینید مناسب هست یا خیر. شرکتی که اولش برخورد مناسبی نداشته باشه آخرش قابل حدس هست.
      در حین صحبت ببینید اطلاعات فنی مناسبی داره و با بقیه مقایسه کنید.
      در انتخاب شرکت مجری دقت زیادی باید داشته باشید وگرنه مشکلات زیادی گریبان گیر شما خواهد بود.

دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.