پشتیبان گیری از اطلاعات

پشتیبان گیری ازاطلاعات و روش های آن

پشتیبان گیری اطلاعات چیست و اهمیت آن

هر شرکت یا سازمان دارای اطلاعات مختلفی در حوزه های گوناگون می باشد. این حوزه ها میتواند مالی و حسابداری، حقوقی، پرسنلی، اطلاعات مشتریان یا مدل های دیگر باشد. این داده ها در طول زمان تولید و ذخیره میشود و جزو منابع بسیار با ارزش هر مجموعه می باشد. پشتیبان گیری از اطلاعات در جهت حفاظت از این داده ها انجام می شود.

اطلاعات در سیستم ها به دلایل گوناگونی ممکن است از بین بروند که در ادامه آنها را دیده و روش های مقابله با آن را بررسی می کنیم. حال در نظر بگیرید کل داده های ما در یک آن دود شده و به هوا برود. نتیجه ماه ها یا سالها کار، در سیستم ها ذخیره شده است. منابعی که از لحاظ مالی دارای اهمیت بالایی هستند به بکباره از بین بروند. یک کابوس واقعی است.

خوشبختانه برای جلوگیری از این موضوع، روش های Backup گیری متنوعی وجود دارد که با استقرار آن تحت شبکه و آفلاین میتوان به سادگی از این امر جلوگیری کرد.

دلایل از بین رفتن داده ها

داده های ما به دلایل گوناگون ممکن است از بین برود که در ذیل به آنها می پردازیم.

از بین رفتن داده ها

مشکلات سخت افزاری

این مورد بر اثر اشکالات سخت افزاری به وجود می آید. سوختن هارد یکی از مهم ترین عوامل است. نوسان برق، ایجاد مشکل در قطعات سخت افزاری و عواملی که به تجهیزات مربوط است، در این بخش می باشد.

ویروس و باج افزار

این مورد شایع ترین عامل در از بین رفتن داده ها می باشد. ویروس ها به دلایل گوناگون تولید شده، و با نفوذ به کامپیوتر ها کلیه فایل ها را پاک میکنند. باج افزار ها که در حال ازدیاد نیز می باشند، داده ها رو قفل میکنند. شما برای به دست آوردن آن باید مبلغی را به هکر بپردازید و متاسفانه به قدری فرآیند پیچیده است که روش دیگری برای باز پس گیری وجود ندارد. با استقرار آنتی ویروس مناسب میتوان تا حد زیادی جلوی این امر را گرفت اما هیچگاه تضمین کاملی نمیتواند باشد.

پاک شدن توسط کاربر

این مورد به دو صورت عمدی و سهوی انجام می پذیرد. ممکن است کاربر به طور سهوی فایلی را پاک نماید که وجود آن ضروری است. همچنین دشمنی توسط نیروهای داخلی یا توسط فردی از بیرون میتواند منجر به پاک شدن فایل های ما گردد.

در تمامی این حالات فایل های ما از بین رفته است و خسارات جبران ناپذیری را دریافت میکنیم.

قدم اول استقرار محل بک آپ گیری است که ابتدا به آن می پردازیم.

تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات

تجهیزات ذخیره سازی اطلاعات

هارد و فلش مموری

در این مدل اطلاعات بر روی هارد اسکترنال ذخیره سازی می شود. این وسیله بیشتر برای مدل دستی استفاده می شود. در صورت اتصال دائم به سیستم، در صورت الوده شدن این نیز آلوده میشود. پس برای اتوماتیک خیلی کاربردی نمیتواند باشد. فلش مموری نیز دارای ظرفیت های متنوعی است. سرعت استفاده از آن و قیمت مناسب، استفاده از آن رو محبوب ساخته است. این وسیله نیز دارای شرایطی مانند هارد اکسترنال است.

درایو اپتیک

CD, DVD در این دسته قرار دارند. این روش دارای محدودیت فضا می باشد. برای مثال DVD دارای ظرفیت 4.7GB است. احتمال خرابی DVD نیز در طول زمان زیاد است. مزیت این روش عدم امکان ورود ویروس یا پاک کردن دیتا است. دقت کنید در زمان رایت باید بسته شود.

ذخیره ساز تحت شبکه

Network Attach Storage یا NAS یک دستگاه سخت افزاری است که در شبکه LAN مستقر می شود. این تجهیز دارای تنوع در تعداد هارد، قدرت سخت افزار و پشتیبانی از Raid های مختلف تولید می گردد. ابتدا ظرفیت مورد نیاز خود را محاسبه کرده و بر اساس آن به تعداد مورد نیاز هارد با ظرفیت لازم خریداری میکنیم. سپس با تنظیمات لازم آن را وارد مدار مینماییم.

شبکه ذخیره سازی

Storage Area Network یا SAN یک شبکه با سرعت بالا است که در آن سرور ها به منایع یکپارچه در لول بلاک دسترسی پیدا می کنند. این مدل سبب افزایش بهره وری در منابع می شود به طوری که چندین سرور میتوانند همزمان از منابع آن استفاده کنند. سرور ها این منابع را به شکل Local برای خود میبینند. روش های مختلف اتصال مانند فیبر سرعت کار را افزایش میدهد. این روش دارای هزینه بالایی است و برای سازمان های بزرگ مقرون به صرفه می باشد.

 سرور و کامپیوتر

میتوان یک سرور یا حتی کامپیوتر را تبدیل به محل نگهداری داده ها نمود. با استفاده از OS های گوناگون این روش قابل پیاده سازی است. البته مدل های غیر ویندوزی ارجحیت دارند. در صورتی که ویروس یا باج افزاری در شبکه رخنه کرد، با توجه به اینکه اکثر آنها برای ویندوز نوشته شده اند، سیستم عامل هایی مانند لینوکس و یونیکس در امان می مانند.

نوار مغناطیسی

یکی از مطمئن ترین روش ها استفاده از Tape Drive یا نوار است. در این روش از Tape که شبیه نوار کاست های قدیمی عمل میکند، استفاده می شود. نوار ها داخل دستگاه قرار گرفته و داده ها بر روی آن ذخیره می گردد. نوارهایی که برای این موضوع ساخته میشوند دارای طول عمر بالا هستند.

ذخیره سازی خارج از سایت

در این روش که به Offsite معروف است از فضاهای ابری و FTP/SFTP Server و غیره در سروری خارج از مجموعه خود استفاده میکنیم. اطلاعات به صورت منظم روی محل ذخیره سازی از طریق اینترنت، اینترانت، وایرلس و روش های دیگر ارتباطی منتقل میشود. مزیت این روش در وجود اطلاعات خارج مجموعه است و در صورت بروز هرگونه اتفاق داخل مجموعه، آنها سالم میمانند. عیب آن مصرف زیاد پهنای باند در صورت استفاده از اینترنت است.

بهترین روش بک آپ تلفیقی از Onsite و Offsite است. اطلاعات داخل مجموعه ذخیره شده و داده های مهم در زمان های مشخص در محل دیگری نیز ذخیره میشوند. بر حسب حساسیت دیتا میتوان بازه های زمانی بهینه را برای جلوگیری از مصرف زیاد پهنای باند در نظر گرفت.

روش های backup گیری از داده ها

دو روش کلی دستی و خودکار برای بک آپ گیری از داده ها وجود دارد. در روش دستی با استفاده از هارد اکسترنال یا سی دی و موارد مشابه از اطلاعات Backup گیری میکنیم. این امر مستلزم صرف زمان زیادی برای این موضوع است. مضاف بر اینکه همیشه ممکن است در محل برای پشتیبان گیری حضور نداشته باشیم. این روش کپی دیتا است و توضیح ویژه ای نمیطلبد.

روش اتوماتیک یعنی با استفاده از سیستم های مختلف به صورت خودکار از داده ها در محل دیگری نسخه پشتیبان تهیه کنیم. با توجه به تنوع داده ها، روش های مختلفی مورد نیاز است. فایل ها، بانک اطلاعاتی، سیستم عامل و موارد دیگر هر کدام روش خود را میطلبد. در اینجا به روش های پشتیبانی گیری اتوماتیک میپردازیم.

روش های backup گیری از داده ها

پشتیبان گیری از اطلاعات فایل ها: برای این کار روش های متنوعی وجود دارد. نرم افزار های مختلفی مانند Good Sync و Veeam برای اینکار طراحی شده اند که به صورت زمانبندی شده داده ها رو در ذخیره ساز کپی نمایند. همچنین متد بسیار خوبی به نام Robocopy در ویندوز وجود دارد. با تنظیم مناسب عمکرد این دستور عالی است.

در این روش میتوان به صورت کپی یا سینک استفاده کرد. در مدل Sync فولدر مبدا و مقصد مقایسه شده و فقط تغییرات در فولدر جدید اعمال میشود. داده های تکراری دیگر کپی نمیشود. مدل های یکطرفه و دو طرفه قابل پیاده سازی است.

پایگاه داده: دیتابیس های گوناگونی مانند SQL وجود دارد. بهترین سیستم این است که خود نرم افزاری که با آن کار میکند، بک آپ منظم در محلی ذخیره کند. سپس با روش بک آپ فایل آنها را جابجا کنیم. نرم افزار های متنوعی نیز برای پشتیبانی پایگاه های داده وجود دارد.

تنظیمات سیستم عامل ها: در اینجا ویندوز و یا نرم افزار های مختلف، امکان ذخیره سازی اطلاعاتی مانند اکتیو دایرکتوری را در اختیار ما قرار میدهد.

کل سیستم:  میتوانیم از کل سیستم به صورت کامل و یکجا میگیریم. این روش که به Image گیری معروف است از کل سیستم عامل، تنظیمات و اطلاعات کپی برداری میکند. Acronis یکی از نرم افزار های معروف در این زمینه است.

پشتیبان گیری از سرور: در صورت غیر مجازی بودن میتوان از همه روش های بالا استفاده کرد این امر بستگی به فضای ذخیره سازی و اهمیت بخش های مختلف ما دارد. در صورت مجازی بودن، بهترین نرم افزار Veeam است. میتوانید آموزش پشتیبان گیری از ماشین های مجازی در ESXi توسط Veeam Backup را مطالعه بفرمایید.

جمع بندی در روش های پشتیبان گیری از اطلاعات

روش های مختلفی برای پشتیبان گیری در شبکه وجود دارد. این امر بستگی کامل به اهمیت داده ها، بودجه و امکانات شما دارد. با مطالعه این مقاله مدل های مختلف را تحلیل کرده و شما میتوانید بر اساس نیاز خود بهترین روش را انتخاب نمایید. دو نکته بسیار حائز اهمیت است. دقت کنید از هر روش که استفاده میکنید، یکبار بازیابی اطلاعات را انجام دهید تا از صحت سیستم مطمئن شود. دوم اینکه ویروس و اشتباهات سهوی سبب از بین رفتن اطلاعات در ذخیره ساز شما نگردد.

اهمیت پشتیبان گیری از اطلاعات در شبکه و سیستم ها را حتما جدی بگیرید. با هر بودجه و روشی که دارید حتما این کار را انجام دهید. استفاده از روش تلفیقی داخل و خارج مجموعه مطمئن ترین روش بک آپ گیری است.

جهت استقرار سیستم پشتیبانی گیری اتوماتیک با روش های مختلف، با کارشناسان ما تماس بگیرید.

پیمایش به بالا