آرایش رک سرور

آرایش رک سرور

رک یکی از آیتم های مهم برای سازمان ها و اتاق سرور می باشد و آرایش رک سرور در عملکرد صحیح آن نقش مهمی دارد.  رک ها در مدل و با طرح های مختلفی ساخته میشوند. برای دریافت راندمان مناسب، انتخاب طرح صحیح و چیدمان منطقی تجهیزات در رک ضروری است. در این مطلب با روش صحیح چیدمان تجهیزات داخل رک و مدل های اصولی آشنا می شویم.

خدمات آرایش رک توسط تیما شبکه با رعایت استاندارد ها قابل اجرا می باشد.

روش صحیح چیدمان و آرایش رک سرور

برای آشنایی با روش صحیح نصب تجهیزات، ابتدا در خصوص رک و تجهیزات توضیح مختصری داده و سپس آرایش آن را شروع میکنیم.

مدل های مختلف رک و ابعاد آن

رک در ابعاد مختلف ساخته میشود. واحد اندازه گیری ارتفاع در رک یونیت نام دارد. در دو طرف رک ستون هایی وجود دارد که تجهیزات به آن بسته میشود. این ستون ها آداپتور نامیده میشود. هر یونیت معادل 4.445 سانتیمتر یا سه سوراخ روی آداپتور می باشد. اطلاع از این مورد برای انتخاب رک مناسب ضروری است. اندازه های دیگری که در رک وجود دارند عمق و عرض است.

عرض رک عموما 60 سانتیمتر است. این فاصله شامل فاصله بین دو آداپتور (48 سانتیمتر) و فضای کناری آداپتور تا بدنه رک است. رک با عرض بیشتر برای قرار دادن و مسیر دهی به کابل ها نیز ساخته میشود.

عمق رک در سایز های 60، 80 و 100 می باشد.

یونیت رک

تجهیزات مورد استفاده در رک

تجهیزات شبکه به دو صورت رکمونت Rackmount و دسکتاپ Desktop ساخته میشوند.

تجهیزات رکمونت

این تجهیزات دارای عرض استاندارد 19 اینچ یا 48 سانتیمتر هستند. در دو طرف تجهیز، سوراخ هایی قرار دارد که به آداپتور پیچ میشود. سرور، سوییچ، روتر و ادوات مختلفی وجود دارند که به این شکل ساخته میشوند. تجهیزات رکمونت دارای ابعاد می باشند. مثلا یک یونیت یا 4 یونیت. این عدد بیانگر ارتفاع دستگاه و فضایی است که از آداپتور ها اشغال میکند.

تجهیزات دسکتاپ

این تجهیزات به ابعاد و شرایط رکمونت نبوده و برای قرار دادن روی میز یا زمین ساخته میشوند. کامپیوتر معمولی، مانیتور رایانه و مودم های خانگی چند نمونه از این وسایل هستند. در صورتی که این وسایل داخل رک قرار بگیرند، نیاز به یک سینی در رک برای قرار دادن آنها می باشد.

سرور رکمونت
سرور رکمونت
سرور دسکتاپ
سرور دسکتاپ

تا اینجا با مفاهیم مورد نیاز برای آرایش رک سرور آشنا شدیم. حال سراغ انتخاب رک و چیدمان وسایل درون آن میرویم.

انتخاب رک مناسب

برای انتخاب رک مناسب لیست تجهیزات خود را لیست میکنیم. مثلا 4 تا سرور دارم هر کدوم 2 یونیت فضا لازم داره میشه 8 یونیت. دو تا روتر 1 یونیت دارم میشه 2 یونیت. در صورتی که اقلام دسکتاپ هم در رک داریم ارتفاع را به سانت اندازه گرفته و به یونیت تبدیل میکنیم. برای مثال یک مانیتور دارم 40 سانت ارتفاع داره. 9=40/4.4 . پس 9 یونیت هم برای مانیتور لازمه.

در نهایت اعداد را با هم جمع کرده و به فضای مورد نیاز میرسیم.

همیشه مقداری فضا برای گسترش آینده و عدم تراکم تجهیزات که سبب شلوغی میشود، در نظر بگیرید.

عمق رک هم بر حسب طول وسایل انتخاب میشود. فضا باید حداقل 10 سانتیمتر از بلندترین وسیله بیشتر باشد. در صورتی که از سرورهایی مانند HP استفاده میکنید حداقل عمق رک 100 سانتیمتر باید باشد.

رک را انتخاب کرده و در محل نصب میکنیم.

برای منظم شدن رک، دیدن نمایی قبل از آرایش رک سرور و همچنین پرونده کردن آن، ابتدا دیاگرام رک را میکشیم.

دیاگرام رک چیست و کاربرد آن در آرایش رک سرور

دیاگرام رک یک نمای شماتیک از رک است که تجهیزات داخل آن چیده شده است. برای کشیدن این دیاگرام میتوانید از نرم افزار هایی مانند ویزیو Visio استفاده نمایید. سایت هایی مانند visual-paradigm نیز وجود دارد که به صورت آنلاین طرح خود را درون آن بکشید.

روش چیدمان برای یک رک عمومی را در زیر بیان میکنیم. برای راه اندازی اتاق سرور بزرگ و دیتا سنتر شرایط متفاوت است. طراحی به شکل تفصیلی انجام شده و ارتباطات دسته بندی میشود. سپس دیاگرام هر رک طراحی میشود.

بیشتر بخوانید: راه اندازی اتاق سرور

برای چیدمان وسایل را دسته بندی میکنیم. این وسایل شامل ادواتی است که زیاد با آن ها سرو کار دارید، و وسایلی که کمتر به آنها رجوع میکنید. برای مثال با مودم یا پچ پنل زیاد سر و کار دارید. اما سرور همیشه روشن بوده و در صورت مشکل در فواصل طولانی سراغ آن میروید.

در دیتا سنتر شرایط متفاوت بوده و ممکن است یک رک فقط سرور و یک رک فقط سوییچ باشد.

دیاگرام رک برای آرایش رک سرور
  • تجهیزاتی که زیاد استفاده میکنیم مانند پچ پنل و سوییچ را در بالای رک قرار میدهیم که در دسترس ما باشد. بعد از پچ پنل نیاز به صفحه مدیریت کابل Cable Management داریم تا پچ کورد ها منظم باشد. سپس سوییچ را میبندیم. بعد سوییچ دوم را بسته و بعد کیبل مینجمنت و سپس پچ پنل بعدی. این روند را تا اتمام پچ پنل ها انجام میدهیم.
  • مورد دیگری که ممکن است در رک استفاده شود کیبرد و مانیتور است. در دو حالت این مورد قابل اجرا است. یکی استفاده از کنسول مانیتور که یک یونیت بوده، و کیبرد و مانیتور را با هم شامل میشود. دوم با توجه به قیمت بالای آن، می توان از کیبرد معمولی و مانیتور نیز استفاده کرد. کیبرد در سینی متحرک قرار میگیرد. در هر صورت محل نصب آن باید جایی باشد که کاربر راحت باشد. یعنی ماینتور در زاویه دید بوده و کیبرد در دسترس باشد.
  • روتر و فایروال در صورت وجود، در همین فضاها قابل بستن می باشند. سینی را در محلی میبندیم که به وسایل دسترسی مناسبی داشته باشیم.
  • سرور ها و کیس ها را که زیاد با آنها کار نداریم در پایین رک قرار میدهیم.

کابل کشی در رک

کابل های ورودی به رک شامل کابل های برق و دیتا می باشد. یکطرف رک را برای برق و یکطرف را برای شبکه در نظر میگیریم. نزدیکی کابل برق و شبکه باعث نویز روی شبکه میشود. کابل های شبکه را کمی بلندتر میگیریم. یعنی به اصلاح فیت نمیبریم. این امر برای رفع خرابی و جابجایی احتمالی رک ضروری است. اضافه کابل را در محل مناسبی دپو میکنیم. پشت پچ پنل ها کابل ها منظم و لیبل خورده است.

ورود کابل ها می تواند از پایین رک، بالا یا هر دو طرف باشد. این امر بستگی به حجم کابل و نحوه چیدمان اتاق سرور دارد.

بیشتر بخوانید: کابل کشی شبکه

کابل کشی رک سرور

نکات مهم در آرایش رک سرور

وسایل موجود در رک تولید حرارت میکند. رعایت دو مورد برای این موضوع ضروری است. اول اینکه شرایط تهویه و سرمایش اتاق سرور مناسب باشد. دوم در آرایش رک فضای مناسب برای گردش هوا دیده شود. تجهیزات رکمونت دارای فن تهویه می باشند. فن ها هوا رو از جلو به داخل کشیده و از پشت خارج میکنند. پس محلی که باید سرد شود فضای جلوی رک است.

فضای بین تجهیزات را با بلنک پنل پر کنید. این امر به جلوگیری از اختلاط هوای سرد و گرم در رک کمک شایانی میکند. همچنین شمای زیباتری به رک شما میبخشد.

درب توری برای خنک شدن داخل رک مناسب تر از درب شیشه ای است.

اگر از یو پی اس استفاده میکنید آن را در پایین رک میبندیم. یو پی اس هم سنگین است و هم زیاد با آن سرو کار نداریم.

پاور ها در پشت رک میبندیم. این امر در مدیریت کابل های برق به ما کمک میکند. همچنین طول کابل برق وسایل مناسب تر می گردد. در پشت رک های سرور فضایی برای بستن پاور به شکل عمودی نیز وجود دارد.

چیدمان رک در اتاق سرور و دیتا سنتر

در اتاق سرور بزرگ و دیتا سنتر، ابتدا کل اتاق کامپیوتر طراحی میشود. زون بندی ها انجام میشود. MDA, HDA, ZDA ها مشخص میشوند. سپس حجم و نوع وسایل داخل رک ها را شناسایی میکنیم. در هر منطقه، هر رک چه وظیفه ای دارد. آیا رک سرور است یا رک توزیع. سپس نحوه چیدمان آن را مشخص میکنیم. مسیر کابل ها به داخل رک را مشخص کرده و عملیاتی بودن آن را بررسی میکنیم. نقشه های نهایی آماده شده و در اختیار تیم مجری قرار میگیرد.

در دیتا سنتر یک رک میتواند فقط سوییچ باشد. یک رک فقط پچ پنل و یک رک فقط سرور. روش های ترکیبی هم وجود دارد. پس چینش آن کاملا به وسعت اتاق سرور و کاربری آن بستگی دارد.

جهت آرایش رک و مشاوره فنی با کارشناسان ما تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا