شبکه چیست

شبکه چیست

شبکه های رایانه ای اساس ارتباطات در فناوری اطلاعات هستند. آنها به طور بسیار گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند و می توانند انواع مختلفی از شبکه را شامل شوند. در تعریف شبکه کامپیوتری چیست ، به مجموعه رایانه ها و تجهیزات تحت شبکه گفته می شود، که به یکدیگر متصل شده اند تا بتوانند اطلاعات را به اشتراک بگذارند. اولین نمونه های شبکه های رایانه ای مربوط به دهه 1960 است، اما از آن زمان تاکنون مسیری طولانی را طی کرده و تحولات زیادی داشته اند.

شبکه ها چه کاری انجام می دهند

شبکه های رایانه ای برای انجام تعداد زیادی از کارها از طریق به اشتراک گذاری اطلاعات استفاده می شوند. برخی از مواردی که شبکه ها برای آنها استفاده می شود عبارتند از:

  • برقراری ارتباط با استفاده از ایمیل ، ویدئو ، پیام رسانی فوری و سایر روش ها
  • به اشتراک گذاری تجهیزات مانند چاپگر ، اسکنر و کپی
  • به اشتراک گذاری فایل ها
  • اشتراک نرم افزار و برنامه های کاربردی در سیستم های از راه دور
  • اجازه دادن به کاربران شبکه برای دسترسی آسان و حفظ اطلاعات

انواع شبکه

انواع شبکه چیست ؟ انواع مختلفی از شبکه وجود دارد که می تواند برای اهداف مختلف و توسط افراد مختلف و سازمان مورد استفاده قرار گیرد. در اینجا برخی از انواع شبکه وجود دارد که ممکن است با آنها روبرو شوید: 

  • شبکه های محلی (Local Area Networks (LAN
    شبکه محلی یا LAN شبکه ای است که کامپیوترها را در یک منطقه محدود به هم وصل می کند. این ممکن است در یک مدرسه، یک دفتر یا حتی یک خانه باشد.
  • شبکه های منطقه شخصی (Personal Area Networks (PAN
    شبکه منطقه شخصی، شبکه ای است که براساس فضای کاری فرد بنا شده است. دستگاه فرد با سایر دستگاه های متصل به آن مرکز شبکه است. همچنین شبکه های بی سیم منطقه شخصی وجود دارد.
  • شبکه های منطقه خانگی (Home Area Networks (HAN
    یک شبکه محلی خانه دستگاه ها را در یک محیط خانه متصل می کند. این ممکن است شامل رایانه های شخصی، تلبت، تلفن های هوشمند، چاپگرها، تلویزیون و سایر دستگاه ها باشد.
  • شبکه های گسترده (Wide Area Networks (WAN
    این مدل، شبکه گسترده ای است که یک منطقه جغرافیایی بزرگتر را پوشش می دهد، معمولاً شعاع آن بیش از یک کیلومتر است.
  • شبکه های پردیس Campus Networks
    شبکه پردیس یک LAN یا مجموعه ای از LAN متصل است که توسط یک آژانس دولتی، دانشگاه، شرکت یا سازمان مشابه استفاده می شود و به طور معمول در سراسر مجموعه ای از ساختمانها است که نزدیک هم هستند.
  • شبکه های متروپولیتن (Metropolitan Area Networks (MAN
    شبکه های کلانشهرها مدلی هستند که در یک منطقه به اندازه یک کلان شهر گسترش می یابند. MAN یک سری LAN متصل در یک شهر است که ممکن است به WAN متصل شود.
  • شبکه های خصوصی سازمانی Enterprise Private Networks
    یک شبکه خصوصی سازمانی توسط شرکت برای اتصال سایتهای مختلف خود استفاده می شود تا مکانهای مختلف بتوانند منابع را به اشتراک بگذارند.
  • شبکه های اینترنتی Internetworks
    شبکه های مختلف را به یکدیگر متصل می کنند تا یک شبکه بزرگتر ایجاد شود. ساخت اینترنت اغلب برای توصیف ساختن یک شبکه بزرگ و جهانی مورد استفاده قرار می گیرد. تعریف شبکه  اینترنت چیست نیز همین است.
  • شبکه های ستون فقرات Backbone Networks (BBN)
    ستون فقرات بخشی از شبکه است که قطعات مختلفی را به هم وصل می کند و مسیری را برای تبادل اطلاعات فراهم می کند.
  • شبکه های جهانی Global Area Networks (GAN)
    شبکه جهانی منطقه ای یک شبکه جهانی است که شبکه ها را در سراسر جهان مانند اینترنت به هم وصل می کند.

طراحی شبکه

شبکه های رایانه ای می توانند طرح های مختلفی داشته باشند. دو شکل اصلی مورد استفاده، مدل کلاینت/سرور client/server و نظیر به نظیر peer-to-peer است. شبکه های سرور/کلاینت دارای سرورهای متمرکز برای ذخیره سازی هستند، که رایانه ها و کلاینت ها به آنها دسترسی می یابند. در طرح نظیر به نظیر دارای دستگاه هایی هستند که از عملکردهای مشابه پشتیبانی می کنند. این مدل بیشتر در خانه ها شایع است، در حالی که احتمالاً شبکه های سرور/کلاینت توسط شرکت ها و سازمان مورد استفاده قرار می گیرد.

بیشتر بخوانید: طراحی شبکه

طراحی شبکه

انواع ارتباطات شبکه چیست

انواع مختلفی از اتصالات شبکه وجود دارد که مربوط به نحوه اتصال عناصر در شبکه به یکدیگر است. توپولوژی ها برای اتصال رایانه استفاده می شوند. در ادامه با مدل های مختلف توپولوزی شبکه و روش های آن چیست را میبینیم.

توپولوژی ستاره ای Star Topology

این روش از پرکاربردترین مدل ها در شبکه های محلی است. از یک نقطه مرکزی در یک توپولوژی ستاره ای، کابل شبکه به هر کامپیوتر در شبکه متصل می شود. هر رایانه در شبکه یک اتصال مستقل به مرکز شبکه دارد و در صورت قطعی اتصال، روی بقیه شبکه تأثیر نخواهد گذاشت. یک نکته منفی این مدل حجم زیاد کابل مورد استفاده است. این مرکز میتواند یک سوییچ یا یک اکسس پوینت باشد.

توپولوژی ستاره
توپولوژی خطی یا باس

توپولوژی خطی یا باس Bus Topology

در این توپولوژی یک کابل تمامی کامپیوتر را به هم متصل می کند. اطلاعات آخرین گره در شبکه باید از طریق هر رایانه متصل عبور کند. در این سیستم کابل کشی کمتری لازم است، اما باید بدانید اشکال این مدل شبکه در چیست. اگر کابل قطع شود تمامی کامپیوتر ها اتصال خود را از دست میدهند.

توپولوژی حلقه ای

این مدل یک پیکربندی شبکه است که در آن اتصالات مسیر دایره ای ایجاد می کند. هر دستگاه در شبکه به دو دستگاه دیگر متصل است، مانند یک دایره. این مجموعه به ring network معروف است.

در یک شبکه حلقه ای ، بسته های داده از یک دستگاه به دستگاه دیگر می روند تا زمانی که به مقصد برسند. در اکثر توپولوژی های حلقه پکت ها فقط در یک جهت اجازه حرکت دارند، به نام یک شبکه حلقه یک طرفه. در برخی دیگر داده ها قادر به حرکت در هر جهت می باشند که به دو طرفه معروف است.
مهمترین نقطه ضعف توپولوژی حلقه این است که اگر هر اتصال در حلقه خراب شود، کل شبکه تحت تأثیر قرار می گیرد.

توپولوژی حلقه ای
پروتکل های شبکه

پروتکل های شبکه

پروتکل های شبکه زبانهایی هستند که دستگاه های رایانه ای برای برقراری ارتباط از آنها استفاده می کنند. پروتکل هایی که شبکه های رایانه ای پشتیبانی می کنند روش دیگری برای تعریف و گروه بندی آنها ارائه می دهد. شبکه ها می توانند بیش از یک پروتکل داشته باشند و هر کدام می توانند از برنامه های مختلف پشتیبانی کنند. پروتکل هایی که غالباً مورد استفاده قرار می گیرند شامل TCP/IP است که بیشتر در اینترنت و شبکه های خانگی متداول است.

شبکه های کابلی و بی سیم

بسیاری از تجهیزات می توانند با شبکه های کابلی و بی سیم کار کنند. با این حال در سال های اخیر، فناوری های بی سیم رشد کرده و بسیار محبوب شده اند. WiFi و سایر فناوری های بی سیم به گزینه مورد علاقه برای ساخت شبکه های رایانه ای تبدیل شده اند.

یکی از دلایل این امر این است که شبکه های بی سیم به راحتی می توانند انواع مختلف ابزارهای بی سیم را که طی سالیان متمادی محبوب شده اند مانند تلفن های هوشمند و تبلت ها پشتیبانی کنند. شبکه های تلفن همراه اکنون در حال گسترش هستند که نوعی از شبکه بی سیم به حساب می آیند.

توپولوژی خطی یا باس
پیمایش به بالا